fish

Wednesday, 18 December 2013




Suatu Pencarian yang hebat
Dalam pencarian ini ku temukan ramai orang dengan berbeza-beza taraf ilmu,pendapat,dan kelebihan serta kekurangan masing2.Ada ustaz,ada perawat Islam,ada Tok Guru pondok,ada ahli pondok,ada ahli tarikat,ada ahli tabligh,ada orang yang membuat perbandingan agama,ada pengarah di Pusat Islam,ada ahli pertubuhan dakwah dan ada rakan2 usrah.Daripada pemerhatianku ada dikalangan mereka2 yang bersifat jumud dan ramai yang bersifat terbuka dalam agama,mereka mempunyai nas-nas dan dalil2 dlam agama.Banyak ilmu dan pandangan yang ku dapati dari mereka seperti ilmu akidah,hadis,tarikat dan perbandingan agama(hindu,buddha,kristian dan sebagainya) dan sebagainya..terfikir sejenak adakah ALLAH mahu membuka jalan untukku mencari dengan menemukan dengan orang ramai sebegini?

(pencarian diteruskan)

"Ya ALLAH janganlah engkau membolak balikkan hatiku daripada jalan para nabi dan RasulMu"


InsyaALLAH jikalau ada masa terluang akan "saya dan kerelatifan" akan menulis satu persatu plot2 pencarian ini,Semoga beroleh hidayah di sepanjang pencarian ini.Amin

Hayatilah Puisi iman syafie untuk renungan bersama

Puisi imam syafie:
Dan tiadalah duduk setempat bagi orang cerdik dan
beradab itu sebagai rehat.
Tinggalkanlah tanah air dan mengembaralah.

Berkenalah , kau akan mendapat pengganti orang yang kau tinggalkan.
Berusahalah kerana keindahan hidup itu ada pada berpenat-penatan.

Aku melihat air yang tenang bertakung , mencemar
kandungannya sendiri. Sekiranya ia mengalir ,
ia baik. Sekiranya ia tidak mengalir , tercemar.

Saturday, 12 October 2013

Assalamualaikum,bertemu kita kembali di dalam post terbaru blog ini...setelah hampir sebulan lebih tidak menulis blog barulah "saya dan kerelatifan" berkesempatan untuk menulis.Semoga-moga di masa mendatang "saya dan kerelatifan" mempunyai banyak masa untuk berkongsi perkara2 yang berfaedah di blog ini,insyaALLAH

Ayat-ayat cinta tasauf dan ilmu hakikat 
Didalam post kali ini "saya dan kerelatifan" ingin sama2 menarik minat pembaca blog ini supaya meminati ilmu tasauf.Mungkin banyak para pembaca tidak menyedari kepentingan ilmu tasauf,tetapi ingin "saya dan kerelatifan" tegaskan di sini bahawa ilmu tasauf ini adalah penting dalam kehidupan beragama kerana ia adalah sebagai satu jalan menuju kepada ALLAH s.w.t.Berkata seorang guru mursyid yang sempat "saya dan kerelatifan" berguru sekejap di Melaka semasa di semester 2 iaitu

Al-Alim Al-Alamah Al-Arif Billah Al-Murabbi Al-Mursyid Syeikh Prof. Dr. Muhammad Abdul Latif bin Muhammad Soleh Al-Farfour Al-Hasaniyy Al-Dimasyqiyy AL Mujahdidi  <<<KLIK

Merupakan ulamak terkemuka dunia iaitu memimpin kepada tarikat Rabbaniyah iaitu gabungan 40 tarikat didalamnya
katanya,"miskinlah bagi orang-orang yang tidak mengenal tarikat kerana tidak ada tempat untuk berpaut dalam hidup"
"saya dan kerelatifan" tidak mahu mengulas panjang mengenai kata2 beliau tetapi sudah terang dan jelas nyata bahawa apa yang diberitahu oleh beliau bahawa orang2 yang tidak belajar ilmu tarikat(tasauf) digambarkan sebagai orang2 miskin kerana tidak ada tempat untuk berpaut dalam hidup
ibarat orang yang belayar tanpa sauh dan ibarat orang berperang tanpa senjata begitulah perumpamaan yang saya dan kerelatifan hendak gambarkan untuk orang2 yang hidup tanpa ilmu tasauf.
"Saya dan kerelatifan" tidak mampu mengulas panjang lagi kerana "saya dan kerelatifan" amatlah cetek ilmu tasauf dan "saya dan kerelatifan" juga pernah tersesat dalam ilmu makrifat dan tasauf sehingga membawa kepada "sakit".tidaklah perlu "saya dan kerelatifan" bercerita mengenai "sakit" tersebut tetapi apa yang hendak "saya dan kerelatifan" mahu sampaikan di sini adalah mengenai kepentingan ilmu tasauf dan ilmu hakikat.
Disini "saya dan kerelatifan" hendak sertakan bait2 ayat tasauf dan hakikat yang boleh membuatkan pembaca teruja apabila mendengarnya
Pada tahap Iman Ayan sesorang itu sudah mula muraqobah yakni saling mengintai meninjau ninjau Kekasihnya. Hati mula merindui gelisah sayu seperti orang sedang mabuk asmara. Pada ketika ini hati mudah tersentuh apabila mendengar nama Allah di sebut sebut. Zikirnya ialah Allah Allah Allah Pada ketika ini hilanglah keakuan diri dan sudah mula masuk fasa mengesakan Allah Asma dan Sifat. Fana ia dalam Asma dan Sifat Allah. Terlepas lah ia dari syirik. Inilah serendah rendah iman yang wajar kita tempuhi. Mereka yang berada pada Iman Ayan ini amat kuat pegangan mereka dalam Syariat. Menggigit ia seperti gigitan gigi geraham. Bersatu ia akan Syariat dan hakikat. Tiada lagi Syariat yang kosong melainkan sudah terisi hakikatnya. Hakikatnya tidak hampa kerana bersendikan syariat Dakwaan membolehkan meninggalkan syariat apabila Hakikat sudah dicapai adalah dustaan semata dan termasuk makam sangka sangka. Ramai orang yang kononnya BerHAKIKAT mendakwa tidak perlu solat cukup sekadar berniat sahaja sebenarnya jauh menyimpang dari landasan Islam yg sebenarnya. Kewajipan solat itu tetap selamanya bahkan ketika kita mati pun KITA DISOLATKAN !Pada tahap iman Ayan ini Fanalah ia pada Sifat dan Asma Allah. Terlepaslah ia dari ke keTuhanan Aqal dan keTuhanan Diri yakni muktazilah dan qadariah diri. Tiada lagi syirik.Iman Haq - Iman yang di suluh dengan Musyahadahnya. Menyaksi ia akan Allah itu dengan Mata Hati atau Ainul Basyirah hinggalah mencapai ia ke arah keyakinan Iman yang lebih sempurna yakni Kamal Yakin. Biasanya mereka ini tenggelam dalam tawaduk. Amat cintakan Rasulullah s.a.w serta sunnahnya.
Amalnya dari Allah kepada Allah semata mata.

diambil dari facebook Tok Belagak (KLIK)(merupakan seorang pengamal ilmu perubatan Islam di darul saka)

dan didalam muka belakang kitab "mengenal diri" yang ditulis oleh anak murid Tok Kenali iaitu ulamak terkenal di Kelantan


Muka belakang kitab
Kitab Tok Kenali ini , mengajak kita menyeberangi semapadan lautan hairan dan melewati batasan akal. Membicara rahsia ilmu yang tersembunyi disebalik huruf dan ilmu yang terselindung disebalik penghujung rasa. Menyingkap tabir Rahsia Allah yang tenggelam dilautan ghaib.

Kitab Makrifat adalah pengembaraan Ilmu Kalam, menuju binasa, fana’, zuk dan pengembaraan kalam menuju ILMU RASA. Ilmu Rasa adalah ilmu penamat segala pencarian. Ilmu Rasa adalah ilmu penyuluh kalbu, yang membawa Makrifat kepada Allah SWT.

Makrifat adalah penyuluh ilmu didalam terang, seumpama mata mencari kening, api mencari cahaya, masin mencari garam dan ilmu pencarian barang yang tidak hilang. Sungguhpun tidak hilang, dikejar semakin jauh, dipanggil semakin sayup, digali semakin dalam, dilihat semakin ghaib , yang akhirnya lemah akal dari berkata-kata.
 

Mungkin setakat ini dulu untuk "saya dan kerelatifan" nukilkan di post kali ini.Jikalau ada apa2 yang "saya dan kerelatifan" hendak tambah mungkin "saya dan kerelatifan" akan update dari semasa ke semasa

Saya dan kerelatifan tutup post kali ini dengan niat agar apa yang "saya dan kerelatifan" nukilkan menjadi ilmu yang bermanfaat untuk arwah ayah di dalam kubur kerana arwah ayahla yang menjadi pemangkin kepada minat "saya dan kerelatifan" di dalam ilmu tasauf.Dialah yang banyak mengajar serba sedikit ilmu tasauf kepada "saya dan kerelatifan" semenjak dari kecil lagi."saya dan kerelatifan" dan adik beradik lain sentiasa disuruh olehnya membaca kitab tasauf dan makrifat setiap malam khamis sehingga menjadi hafalan mulut kami.

Terima kasih Ayah,semoga kita berjumpa di syurga Firdausi..ternyata benarlah katamu dunia ini bukanlah kehidupan yang sebenar,kehidupan akhirat itulah kehidupan yang sebenar  

#AL FATIHAH 

Monday, 19 August 2013

Nasyid ini mengingatkanku kepada arwah ayah,sedih di hati tidak terkata..ayah pergi secara tiba-tiba tanpa sempat ku meminta ampun,tanpa sempat ku mencedok seberapa banyak ilmu dengannya,tanpa sempat ku menjadi anak yang soleh kepadanya,tanpa sempat ku membalas jasanya..tetapi walaubagaimanapun ternyata bahawa ALLAH s.w.t lebih menyayanginya..Semoga suatu hari nanti aku akan berjumpa kembali dengan ayah di akhirat kelak

#Al-Fatihah
dipondok kecil di pantai ombak
berbuih putih beralun-alun

disuatu hari ayah berkata
jaga adik mu ayahkan pergi jauh
ku pandang wajah ayah dahinya ku cium
air mata mengalir hatiku pilu

diam-diamlah sayang jangan menangis
doakan ayah semoga diterima
diam adik ku sayang jangan menangis
andai ayah gugur doakan dia syahid

selamat berjuangan ayah tercinta
kau pergi dulu ayah ke medan juang
ku iringi doa moga berjaya
beroleh kemenangan demi agama Islam

wahai abang ku kemana
ayah ku sayang ayah ku cinta ayah 2x

duhai adik ku sayang jangan bersedih
ayah mu pergi menyambut seruan Ilahi
tapi ingatlah adik ku pesanan ayah
berjuangan dan berkorban walau dimana jua

pada Mu Tuhan aku bermohon
dosa ayah ku minta diampunkan
berilah rahmat bantulah dia
untuk menegakkan agama Islam 
Semoga ALLAH mencucuri rahmat keatas roh ayah dan dimasukkan ayah kedalam golongan orang2 yang bertakwa lagi dikasihaninya
"Wahai jiwa-jiwa yang tenang , kembalilah kepada Tuhanmu dengan redha dan diredhai , masuklah ke dalam golongan hamba-hamba-Ku , masuklah ke dalam syurga-Ku ". [Q. S. al-Fajr, 89: 27-30].

Tuesday, 9 April 2013

Misteri Angka 13 Kod Skala Fibonacci

Assalamualaikum,bertemu kembali dalam post yang dijanjikan oleh 'saya dan kerelatifan' dalam post yang terdahulu iaitu mengenai Misteri Angka 13 Kod Skala Fibonacci. Suka untuk 'Saya dan kerelatifan' nukilkan disini bahawa post ini bukanlah fakta untuk diterima bulat-bulat tetapi adalah sebagai satu wadah untuk sama-sama mengajak para pembaca berfikir mengenai misteri ini.Mudah-mudahan ia akan membawa kebaikan kepada 'saya dan kerelatifan' dan para pembaca keseluruhannya..InsyaALLAH..


Angka 13 



Umum mengetahui bahawa angka 13 adalah turutan nombor biasa yang terjadi selepas nombor 12 dan terletak diantara nombor 12 dan 14.Namun apa yang menjadi persoalan yang hendak 'saya dan kerelatifan' nukilkan di sini adalah 'turning point' terjadinya ratio emas dalam kod skala fibonacci adalah pada angka 13..seperti yang telah disebut di dalam entri sebelum ini KLIK SINI

Oleh itu 'saya dan kerelatifan' cuba mengaitkan misteri angka 13 dalam kod skala fibonacci ini dengan misteri angka 13 yang menjadi kepercayaan di seluruh dunia

'Unlucky Thirteen'


Masyarakat di barat dan china kebanyakannya mempercayai angka 13 akan membawa malang atau 'sial' kepada mereka.Kepercayaan ini dikenali sebagai Triskaidekaphobia
Mengikut kepercayaan mereka:
 -Pada malam sebelum Jesus Christ mati disalib,terdapat 13 pengikut yang makan malam bersama Jesus Christ
-Jesus Christ mati disalib pada tarikh hari Jumaat yang ke 13
-Pada hari Jumaat 13 Oktober, 1307, Raja Philip IV dari Perancis mengarahkan penangkapan Knights Templar. Templar telah didakwa dengan pelbagai kesalahan. Ramai daripada tertuduh mengaku kepada pertuduhan di bawah penyeksaan. Banyak cerita mendakwa bahawa pada Jumaat ke 13 datang dari  sejarah kejatuhan Knights Templar. 
Akibat dari  Triskaidekaphobia ini banyak bangunan-bangunan dieropah dibina tanpa tingkat 13.

Biasanya perkiraan daripada tingkat 12 terus melompat ke tingkat 14.Mereka juga tidak akan berkahwin,tidak bekerja,tidak makan di restaurant,dan tidak akan bersiar-siar pada tarikh 13 haribulan yang jatuh pada hari jumaat.

Lucky Thirteen
KABBALAH

Adapun demikian,kaum yahudi menganggap bahawa angka 13 ini adalah angka yang suci.Dalam ajaran Kabbalah,(ajaran para penyihir dari zaman nabi Sulaiman a.s) mereka mempercayai bahawa  angka 13 merupakan salah satu angka suci yang mengandung berbagai daya magik dari sisi agama, bersama-sama dengan angka 11 dan 666. Sebab itu, dalam berbagai simbol terkait Kabbalisme, mereka selalu menyusupkan unsur angka 13 ke dalamnya. 

Dipercayai dalam Jata Negara Amerika Syarikat terselindung unsur-unsur kabbalah 
Jata Negara Amerika Syarikat







-13 bintang di atas kepala Elang membentuk Bintang David.
-13 garis di perisai atau sayap burung.
-13 daun zaitun di kaki kanan burung.
-13 butir zaitun yang terletak di celah-celah daun zaitun.
-13 anak panah.
-13 bulu di hujung anak panah.
-13 huruf yang membentuk kalimat Annuit Coeptis
-13 huruf yang membentuk kalimat E Pluribus Unum
-13 lapisan batu yang membentuk piramid.
-13 X 9 titik yang mengelilingi Bintang David di atas kepala helang. 


Angka 13 dalam Islam
Adapun demikian, dalam Islam angka 13 ini tidak boleh mendatangkan apa-apa kesan sesuatupun seperti tuah ataupun sial.
Barangsiapa yang mempercayai perkara yang sedemikian maka termasuklah dia didalam kalangan orang-orang yang mensyirikkan ALLAH s.w.t..Ini dijelaskan lagi dalam firmannya:

 “Dan pada sisi Allah-lah kunci-kunci semua yang ghaib; tidak ada yang mengetahuinya kecuali Dia sendiri, dan Dia mengetahui apa yang di daratan dan di lautan, dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia mengetahuinya (pula), dan tidak jatuh sebutir biji-pun dalam kegelapan bumi, dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis dalam kitab yang nyata (Lauh Mahfudz)” [ Al An'am : 59 ]
 

 ”Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”
[ At Tholaq :3]


Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.” [ Al Hadid : 22 ]

Ini dikuatkan lagi dalam hadis Rasullullah s.a.w yang berbunyi

 Sesungguhnya seseorang kamu akan dikumpulkan ciptaannya di dalam perut ibunya selama 40 hari dalam bentuk air mani. Kemudian ia akan menjadi segumpal darah seperti itu (40 hari), kemudiannya menjadi segumpal daging seperti itu (40 hari). Kemudian Allah akan mengutuskan kepadanya malaikat, lalu dia akan meniupkan roh kepadanya dan malaikat itu diperintahkan untuk menulis empat perkara: Tentang rezekinya, amalannya,  ajalnya dan samada celaka atau bahagia. Demi Yang tiada Tuhan selain-Nya, sesungguhnya pasti  ada seseorang kamu yang (pada awal kehidupannya ia) beramal dengan amalan ahli syurga sehingga ia telah dekat untuk memasuki syurga sekadar satu hasta, tetapi takdir telah mendahului ia ( yang pada akhir kehidupannya) lalu ia beramal dengan amalan ahli neraka, lalu ia memasukinya. Dan sesungguhnya pasti  ada seseorang kamu yang (pada awal kehidupannya) ia beramal dengan amalan ahli neraka sehingga ia telah dekat untuk memasuki neraka sekadar satu hasta, tetapi takdir telah mendahuluinya (pada akhir kehidupannya) lalu ia beramal dengan amalan ahli syurga, maka ia memasukinya. [Muttafaqun ‘alayh]-Hadis riwayat Ibnu Mas'ud


Adapun yang boleh dikaitkan dengan angka 13 adalah 13 rukun solat iaitu

Niat sholat ; sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
Berdiri tegak ; fadhilahnya , ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
Takbiratul ikhram ; fadhilahnya sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur
Al- Fatihah ; sebagai pakaian yang indah di dalam kubur.
Ruqu’ ; sebagai tikar kita di dalam kubur.
I’tidal ; akan memberikan minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.
Sujud ; memagari kita ketika menyeberangi titian sirotul mustaqim.
Duduk diantara 2 sujud ;  akan menaungi panji-panji nabi kita di dalam kubur.
Duduk antara 2 sujud (akhir) ; menjadi kendaraan kita dipadang mahsyar.
Takhiyat akhir ; senagai penjawab bagi soal yang dikemukakan oleh malaikat Munkar & nakir.
Sholawat nabi ; senagai pendingin api neraka di dalam kubur.
Salam ; memelihara kita di dalam kubur.
Tertib ; pertemuan kita dengan Allah SWT.

 
 
Kesimpulannya, sempena mengambil angin politik yang sedang bertiup kencang didada-dada akhbar,dikaca-kaca televisyen,dan diskrin-skrin komputer mahupun laptop ketika post ini ditulis,'Saya dan Kerelatifan' tertarik untuk hendak meminjam kata-kata dari saudara Muhammad Mahzan( Makkah al Mukarammah).
katanya:
 
 ..didalam menyelami laman ini saya berpendirian begini, macam saya dah katakan...ini gurindam ku....ada yg mengarut dan lebihnya mencarut, ada yang menghentam kerana berdendam, ada yang nakal tulis semua tak masuk akal, ada yang jadi pak turut terus menjadi talibarut, ada fakta yang tidak disemak dikatakan dari ulamak, ada yang menulis bagaikan sajak macam dialah yang bijak, ada yang tulis menuduh tanpa bukti macam dialah jaguh parti, aib orang didedah dah tentu dia pun bermegah, jangan lah memaki hamun sebab itu perangai penyamun!
oh bangsaku bangsa melayu!...
jadilah bangsa melayu yang bijak agar kita tak terlajak, nak sokong mana itu hak dema, nak berdebat biarlah kita macam sahabat!.. tentunya kita dianggap hebat, jangan menghina sesama sendiri tanpa kita sedari, bangsa lain bersorak kita jadi melayu haprak....
jangan lah mengumpat dah tentu banyak dosa yang dapat, semua yang dikatakan orang dia kata salah!.. itu berat sebelah!
menafaatkan lah laman ini hari hari pertingkatkan ilmu diri, bertukar pendapat mendapat berkat!
apa pun jika ada kebenaran dan bukti akan saya ikuti penuh teliti. Janganlah ambil hati, jangan saya di caci dan dibenci. Ini semua sekadar saya bermahasabah diri. Salam sahabat saya mohon undur diri. Wassalam.
 
 



Monday, 21 January 2013

Skala Fibonacci

Assalamualaikum,,Ketika post ini ditulis 'Saya dan Kerelatifan' sedang menghabiskan cuti semester 3 selama sebulan..InsyaALLAH semoga cuti ini akan  terisi dengan benda2 yang bermanfaat untuk 'Saya dan Kerelatifan' semua..

Sebenarnya banyak Idea untuk ditulis dan dikongsi di Blog ini tetapi belum tiba masanya lagi untuk 'Saya dan Kerelatifan' nukilkan..Mengenai kajian mengenai  Agama Kristian,Hindhu,dan Buddha 'Saya dan Kerelatifan' dengan secara terpaksanya untuk 'hold' sementara mengenai kajian mengenai tersebut..bukannya berputus asa atau takut tersesat  tetapi tidak ada guru secara langsung dalam ilmu ini..risau-risau Isim pula  di kemudian hari..

Mungkin 'Saya Dan Kerelatifan' perlu meneruskan kajian dalam bidang yang tak terlalu berat dan tidaklah 'gila' diperkatakan orang..mungkin... 

Kod Skala Fibonacci
Sebenarnya sudah lama 'Saya dan Kerelatifan' hendak menulis mengenai kod ini..Kod ini bermula dengan urutan 1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89 dan seterusnya

Bagaimanakah untuk mendapat Kod ini?

Untuk mendapat Kod ini tidaklah susah,ia hanya perlu menambah nombor sebelumnya

0+1 =1

1+1 =2

2+1  =3  

3+2 =5 

5+3 = 8

dan seterusnya

Apakah Istimewanya Kod-Kod ini?
Mari kita Lihat Video ini..sungguh mengagumkan untuk 'saya dan kerelatifan' gambarkan 


 Dunia ini adalah Matematik..itulah yang saya dan kerelatifan dapat simpulkan..Kebanyakan design ciptaan ALLAH s.w.t yang mempunyai bentuk spiral contohnya seperti Telinga,Cangkerang,Bunga Matahari,Air berpusing disingki semuanya mengikut skala ini iaitu 1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89 dan seterusnya

Telinga


 Air Berpusing



Bunga Matahari

Dan Apa yang menariknya setiap urutan nombor fibonacci ni apabila melepasi angka 13 jikalau dibahagi dengan nombor sebelumnya(cth: 21/13,
34/21,55/21 dan seterusnya akan menghasilkan ratio emas iaitu dikenali juga sebagai Phi


GOLDEN RATIO (RASTO EMAS) = 1.618
233 / 144 = 1.618
377 / 233 = 1.618
610 / 377 = 1.618
987 / 610 = 1.618
1597 / 987 = 1.618


Dan apa yang menarik persoalan besar di sini adalah mengapa Ratio emas ini mesti melepasi angka 13 mengikut skala fibonacci?Adakah nombor 13 ini sebagai satu garis pemisah atau satu titik 'turning point' dalam setiap design-design alam ini?Ada apa pada angka 13?


Didalam post yang akan datang insyaALLAH 'saya dan kerelatifan' akan mencari perkaitan mengenai angka 13,Ratio emas,dan urutan Fibonacci ini..Coming soon MISTERI ANGKA 13 SKALA FIBONACCI